اجزای سیم بکسل
اجزای سیم بکسل چیست ؟

 همه چیز در مورد سیم بکسل

سیم بکسل در واقع همان طناب فولادی است که از  ترکیب سه جزء اصلی مغذی، لایه سیم و سیم ایجاد می شود. از تابیده شدن چند عدد سیم به دور هم، رشته سیم ایجاد می شود. از تابیده شدن رشته سیم ها به دور هسته که در مرکز قرار گرفته است، سیم بکسل تشکیل می شود. سیم بکسل  دارای بخش‌های متحرک بسیاری می‌باشد. آنها به پشتیبانی و انتقال یک شیء یا بار کمک می‌کنند. در ساخت سیم بکسل از سیم هایی با جنس استیل و فولادی براساس نوع کاربرد و شرایط محیطی که قرار است در آنجا مورد استفاده قرار بگیرد، می توان استفاده کرد.

جهت خرید سیم بکسل کلیک کنید

تاریخچه سیم بکسل

امروزه استیل ماده ی اصلی مورد استفاده در سیم بکسل است. تاریخچه سیم بکسل  به سال های ما بین 1824 الی 1838 بر میگردد. در آن سالها یک مهندس معدن آلمانی به نام ویلهلم آگوست ژولیوس آلبرت برای افزایش مقاومت و کارایی بیشتر طناب های کنفی در معدن شروع به ساخت طناب فولادی نمود. اولین طناب فولادی در سال 1834ساخته شد. قطر 18 میلی متر و ساختار 4*3 ، 3 استرند اصلی که هرکدام 4 مفتول دارد.

در سال ۱۸۳۸ “رابرت استرلینگ نووال”  طی بازدیدی از معدن نقره، از نزدیک با آلبرت و سیم بکسل بالابر اختراعی او آشنا شد. رابرت با الگوبرداری از شیوه سیم پیچی “آلبرت” در تهیه سیم بکسل، با استفاده از یک سری قرقره و چرخ دنده که به صورت انبوه در هم آمیخته شده بود و با چرخاندن کلی آنها  طی چرخش مداوم تنیده شده و به نقطه مقابل رسیده و در آنجا بوسیله سیستمی جمع و جورتر رشته سیم ها یکپارچه شده از دستگاه خارج می شدند.

جهت خرید سیم بکسل کلیک کنید

مراحل ساخت سیم بکسل

در آمریکا ساخت سیم بکسل توسط جان روبلینگ در سال ۱۸۴۱ شروع شد و در نهایت ساخت پل معلق را میسر ساخت. در نیمه ی دوم قرن ۱۹، با استفاده از روش های نوین در نحوه ی ساخت سیم بکسل، سیستم های جدیدی به منظور انتقال نیروی مکانیکی مورد استفاده قرار می گرفتند که شامل تله کابین ها هم میشد.با گذشت زمان و پیشرفت علم و صنعت، تولید و استفاده آن گسترش و رونق بیشتری یافت.

امروزه شرکت های مختلفی انواع سیم بکسل با ویژگی ها و مشخصات فنی متفاوتی را برای کاربردهای متعدد تولید می کنند. کم کم و به مرور زمان با رشد صنعت و اختراع ماشین آلات مدرن، صنعت تولید سیم بکسل وارد چرخه حیات جدیدی شد.  سیم بکل توانست جایگزین زنجیر در صنایع مختلف گردد.

سیم بکسل از یک سو به یک کرین یا آسانسور (بالابر) متصل شده است. از سوی دیگر با حلقه، زنجیر یا قلاب به بار متصل می‌شود و با کنترلی که بر روی بار به وجود می‌آید آن را جا به جا می‌کنند.

کاربرد سیم بکسل

با توجه به تنوع در انواع سیم بکسل و ویژگی های ساختاری متنوع در آن، در زمینه های مختلف که نیاز به جابه جایی و لیفتینگ باشد از سیم بکسل استفاده می شود. در واقع سیم بکسل نقش مهار، کنترل و نگهداری بار را بر عهده دارد. سیم بکسل در کارهای بزرگ مانند معادن، جرثقیل و در کارهای کوچک و ظریف مانند ترمز دوچرخه کاربرد دارد. بنابراین در صنعت برق، سد سازی، باندر، کشتی رانی، پتروشیمی و نفت، شرکت های حفاری، معادن، حمل و نقل، آسانسور، جرثقیل و … از انواع سیم بکسل استفاده می شود.

انواع سیم بکسل

سیم بکسل ها براساس فاکتورهای مختلفی مانند جنس مغذی، نوع بافت، جهت تاب،کاربرد، سایز و … تقسیم بندی می شوند، با این وجود انواع سیم بکسل مانند سیم بکسل آسانسور، سیم بکسل جرثقیل و حفاری، سیم بکسل افشان، سیم بکسل گالوانیزه، سیم بکسل نتاب، سیم بکسل معمولی، سیم بکسل مهاری، سیم بکسل استنلس استیل و … را داریم.

سیم بکسل های حفاری و جرثقیل به خاطر نوع کاربردی که دارند از قدرت و مقاوت بالایی برخورد دار هستند.

استنسل استیل: به خاطر جنس استیل از مقاوت بالایی در برابر حرارت و رطوبت (زنگ زدگی) برخوردار هستند.

سیم نتاب با ساختار ویژه ای که دارد در برابر چرخش بسیار مقاوم می باشد. این نوع سیم بکسل در دو حالت تک لایه و چند لایه موجود است.

جهت خرید سیم بکسل کلیک کنید

انواع بافت سیم بکسل

سیم بکسل با چهار نوع بافت مختلف تولید میشود. این چهار نوع عبارتند از:

بافت فیلر سیم بکسل

در برخی سیم بکسل ها، فضای خالی بین مفتول های هر ردیف با مفتول نازک پر شده است، به همین خاطر به آنها بافت فیلر میگویند. بافت فیلر سایش و انعطاف سیم بکسل را افزایش میدهد.

بافت سیل سیم بکسل

در بافت سیل قطر مفتول خارجی از قطر مفتول داخلی بیشتر است. به همین خاطر مقاومت سایشی سیم بکسل افزایش میابد. تعداد مفتول های یکسان در اطراف مفتول اصلی قرار دارد.

بافت استاندارد سیم بکسل

این نوع بافت از سیم بکسل انعطاف پذیری بالا و کاربرد زیادی دارد. مفتول ها در رشته های سیم بکسل قطر یکسانی دارند.

بافت وارینگتون سیم بکسل

مفتول های با قطر ضخیم و نازک بکار رفته در ردیف بیرونی سیم بکسل، به صورت یک در میان در کنار هم قرار گرفته اند. بافت وارینگتون از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بافت سیل برخوردار است.

انواع تاب سیم بکسل

1-  سیم بکسل یک طرفه

رشته ها و کلاف ها به یک سمت تابیده شده است.

2-  سیم بکسل دو طرفه یا صلیبی

رشته ها و کلاف ها در دو جهت متفاوت تابانده شده است.

3-  سیم بکسل ترکیبی

همانند سیم بکسل دو طرفه جهت تاب رشته و کلاف مخالف هم است. از طرفی تاب کلاف به دور رشته ها به صورت یک در میان  چپ و راست است.

جهت خرید سیم بکسل کلیک کنید

انواع پیچ سیم بکسل

1- سیم بکسل پیچ معمولی یا یکنواخت

پیچش سیم ها خلاف جهت پیچش لایه های سیمی در سیم بکسل است.

2- سیم بکسل پیچ لانگ

پیچش سیم ها هم جهت با پیچش لایه های سیمی در سیم بکسل است.

این دو نوع پیچ دارای دو فرم است، راست پیچ و چپ پیچ.

اگر لایه ها در جهت عقربه های ساعت باشد، راست پیچ

زمانیکه خلاف عقربه های ساعت باشد، چپ پیچ است.

ویژگی های سیم بکسل با پیچ معمولی :

ساختمان ثابتی دارد و دفرمه نمی شود.

مقاومت زیادی در برابر له شدن و مچاله شدن دارد.

زمانی که تحت بار قرار گیرد، نمی چرخد.

ویژگی های سیم بکسل با پیچ لانگ:

برای استفاده در جاهایی که دو سر آن گیر نباشد، دفرمه میشود.

مقاومت کمی در برابر له شدن و مچاله شدن دارد.

مقاومتش در برابر سایش بیشتر است.

سیم بکسل گالوانیزه SUN MAX کاربرد عمومی بسیار فراوان و متنوع داشته بسیاری از نیازهای شما را بر آورده می کند. سیم بکسل های عرضه شده توسط شرکت SUN MAX از انعطاف پذیری و مقاومت ایستایی سایشی و فرسایشی بسیار بالا برخوردار بوده در مقابل زنگ زدگی و خوردگی نیز بسیار مقاوم می باشند.

آنها در دو ساختار ارائه می شوند.

1-ساختار  ۶*۷+IWS

2- ساختار ۶*۱۲ ۷FC

هم اکنون میتوانید سیم بکسل سایزهای 6-8 و10 را در سایت sunmax ببینید. جهت خریدسیم بکسل  و دریافت جزییات بیشتر با شماره های واحد فروش 09139145020 در تماس باشیدو همکاران ما در واحد فروش پاسخگوی شما خواهند بود.